16 oktober 2009

Bildverkstan tema 16 - Färgbyte



Ville få en röd liten ros i stället för blekrosa. Och oj vad jag har hållit på med olika saker för att tillslut nöja mig med hur det blev. Omständigt blev det:)

Jag har PSCS3 och jag började med att markera den lilla rosen med lassoverktyget och lägga den på ett eget lager, sedan gick jag till adjustment: color balance. Där drog jag i reglagen fram och tillbaka tills jag kände att jag hade en utgångspunkt som började närma sig rött.

Sedan gick jag tillbaka till adjustment och vidare till selctive color. Återigen drog jag i reglagen tills jag blev nöjd, men det räckte inte. Rosen kändes inte tillräckligt röd. Då gick jag in i adjustment: Hue/saturation och ändrade tills det blev rött nog.

Efter det ville jag skoja till bakgrunden lite också, så jag gick till adjustment och valde posterize och drog i reglaget tills jag gillade det jag såg:)

Se fler bidrag hos Bildverkstan

4 kommentarer:

NatureFootstep sa...

hihi, jag vet precis, jag lyckade ju efter många om men få till det i PSE. Det var baske mig inte lätt att hitta funktionerna.

Ditt resultat blev ju bra i alla fall, gillar bargrunden också. :)

Anonym sa...

Jag måste få skriva att den röda rosen blev supervacker härlia skimrande färger.

/Avsändare Margareta

Monkan sa...

Jag tycker du hittade en väldigt bra röd färg och hade gärna sett den lilla knoppen som röd också. Bakgrunden var tuff, jag gillar posterize.

ormbunke sa...

Det blev ju många moment men bra röd färg blev det. Jag prövade också olika justeringslager men fastnade också för Hue/saturation Anita