4 september 2009

Bildverkstan tema 10 - Framhäv





Jag använder mig av Photoshop och jag har gjort följande med bilden:
1. Jag använde magnetiskt lasso verktyg för att markera själva fjärilen.
2. Jag kopierade fjärilen och klistrade in den i en ny bild, lika stor som ursprungsbilden.
3. Sedan valde jag att göra ursprungsbilden inverterad. Det är en funktion som finns i PS. Jag kopierade sedan in den inverterade bilden som bakgrund i den nya bilden. Fjärilen har alltså sitt eget lager.
4. Jag såg till att fjärilen hamnade ovanpå sig själv så att säga.
5. Jag justerade nivåer och kontraster på fjärilen.
6. Sedan lade jag ihop alla lager och beskar bilden.

Hitta till Bildverkstan

7 kommentarer:

Anonym sa...

Här ser jag verkligen skillnaden mellan ursprungsbilden och din framhävda fjäril.

Det är enormt stor skillnad, i första fotot lägger jag inte märke till fjärilen så mycket där är det blomman som framhävs.

Jag tycker att det är läckert och med invertering går det att få fram en del läckra illustrationer.

/Bildgatan-Avs. Margareta

Resa med Herbert sa...

Hej!

Bra och snyggt gjort, nu ser man verkligen fjärilen.

Må fint, önskar Irene

NatureFootstep sa...

det här gjorde ju verkligen fjärieln rättvisa. I orginalet syns den ju knappt. Jag hade nog inte tänkt på den möjligheten. Bra jobbat :)

Monkan sa...

Läckert med inverterat, det gillar jag :-) och det gjorde verkligen nytta för fjärilen så att den kom fram. Eller inte så bra kanske... när den gjorde allt den kunde för att gömma sig ;-)

Inverterat blir så häftiga färger, jag brukar kolla på vissa bilder som jag lägger ut i bloggen hur de skulle bli som inverterade. Det blir ju lite skillnad... T.ex den här inverterade jämfört med originalet i det här inlägget.

Erik sa...

Trevligt att du berättar hur du gjort. Helt klart syns fjärilen betydligt bättre efter ditt fixande och trixande i Photoshop. Även med din bild tänker jag vidare, får idéer där man kan sudda fram delar av ett lager och låta annat inventerat bestå. Kul, du triggar igång tankar och idéer med ditt exempel. Snart sitter jag där själv och testar med Photoshop, det är skoj! Om inte annat så ett sätt att slappna av, att bara vara och ha det skönt vid datorn.

Anonym sa...

snygg bild tycker jag!/Carina

Nina Xi Fotoblogg sa...

Det vart ju stor skillnad, i första bilden ser man inte fjärilen först. Bra jobbat!
Tänkte oxå säga att jag lagt till dig i min länklista, om du vill får du gärna länka till mig. Välkommen att kika in igen!